Pierwszy Marsz Dżentelmenów, czyli FOTSPOT ‚on tour’
FOTSPOTowicze zasilili szeregi Dżentelmenów, wśród Dżentelmenów nie zabrakło Fotografów a Fotografowie skrupulatnie fotografowali poczynania Dżentelmenów. Ta dość surrealistyczna, odrealniona a zarazem autotematyczna konstrukcja to Pierwszy Marsz Dżentelmenów, artystyczny happening, który towarzyszył premierze VIII już odsłony Kolekcji Wrzesińskiej.
Znana i sprawdzona formuła Kolekcji Wrzesińskiej, gdzie zaproszony przez kuratora fotograf pracuje przez rok nad subiektywnym, fotograficznym portretem miasta i jego mieszkańców, by wspólnie z Urzędem Miasta zrealizować wystawę na wrzesińskim rynku oraz współuczestniczyć w powstaniu książki fotograficznej, zyskała nowe oblicze za sprawą zeszłorocznego autora zdjęć Rafała Milacha oraz Karola Szymkowiaka, kuratora projektu i FOTSPOTowicza.Rafał Milach, poszukując inspiracji i własnego patentu na przedstawienie Wrześni, obejrzał tysiące zdjęć zgromadzonych w archiwach mieszkańców oraz w zbiorach lokalnych instytucji i firm.
Po wstępnych założeniach pracy z fotografiami prasowymi, rodzinnymi i pamiątkowymi, niejednokrotnie ocierającymi się o absurd i groteskę, odkryciem okazały się fotografie autorstwa Ryszarda Szczepaniaka z lat 50. XX wieku. Wrześnianin, fotograf samouk, portretował znajomych wojskowych i cywili, w fikcyjnych sytuacjach zaaranżowanych na potrzeby zdjęć. Materiał ten posłużył Rafałowi Milachowi do stworzenia kolaży, gdzie autentyczne, archiwalne zdjęcia fikcyjnych sytuacji, wycięte i odrealnione, zostały zamknięte w metaforyczne ramy rachitycznych pomocy matematycznych, tworząc most między teraźniejszością a przeszłością i parafrazując sytuację jednostki uwikłanej w system i społeczeństwo.
Po wstępnych założeniach pracy z fotografiami prasowymi, rodzinnymi i pamiątkowymi, niejednokrotnie ocierającymi się o absurd i groteskę, odkryciem okazały się fotografie autorstwa Ryszarda Szczepaniaka z lat 50. XX wieku. Wrześnianin, fotograf samouk, portretował znajomych wojskowych i cywili, w fikcyjnych sytuacjach zaaranżowanych na potrzeby zdjęć. Materiał ten posłużył Rafałowi Milachowi do stworzenia kolaży, gdzie autentyczne, archiwalne zdjęcia fikcyjnych sytuacji, wycięte i odrealnione, zostały zamknięte w metaforyczne ramy rachitycznych pomocy matematycznych, tworząc most między teraźniejszością a przeszłością i parafrazując sytuację jednostki uwikłanej w system i społeczeństwo.
Projekt i książka ,,Pierwszy Marsz Dżentelmenów” wpisują się w konsekwentnie realizowane przez Rafała Milacha artystyczne badania relacji na linii jednostka-system, których dotychczasowe pokłosie oglądaliśmy podczas wystawy ,,Odmowa” w Atlasie Sztuki w Łodzi, podczas Fotofestiwalu. Z hasłami “Nigdy więcej nigdy” na transparentach, prowadzeni przez Rafała Milacha, Karola Szymkowiaka i Ryszarda Szczepaniaka, Dżentelmeni i Fotografowie, wszyscy staliśmy się częścią projektu, jego puentą.
Emocje, marszowy nastrój i uniwersalne pytania towarzyszyły nam do późnych godzin nocnych, podczas spotkania autorskiego, otwarcia przekrojowej ekspozycji prac z Kolekcji Wrzesińskiej w salach Urzędu Stanu Cywilnego oraz kuluarowych rozmów w części nieoficjalnej.
Tekst i fotografie © Marek Zakrzewski