dr Agata Wittchen – Barełkowska fot. Jakub Wttchen
dr Agata Wittchen – Barełkowska
organizatorka i producentka wydarzeń kulturalnych, zajmuje się komunikacją i promocją kultury, prezeska NU Foundation. Warsztaty z Agatą skierowane są do osób prezentujących siebie i swoją twórczość przed publiką jak i dla tych, które chciałyby przestać czuć opór i lęk przed publicznymi wystąpieniami. Warsztaty z Agatą Wittchen – Barełkowską rozpoczną cykl warsztatowy 8 maja (data sztynwa) od godz. 10 lub 1 (godzina do potwierdzenia).
‚Podczas warsztatów pracować będziemy nad krótką formą autoprezentacji, którą można dowolnie adaptować do dłuższych formatów. Duży nacisk położymy na praktyczne ćwiczenia, które pozwolą nabyć uczestnikom warsztatów umiejętności skonstruowania ciekawej i spójnej z nimi prezentacji. Omówimy i przećwiczymy takie zagadnienia jak: budowa prezentacji i jej treść, elementy przyciągające uwagę słuchaczy, rola kontekstu podczas prezentacji. ”
Wojtek Łyszczak
konferansjer z doświadczeniem radiowca, eventowca, sportowca. To właśnie sport – indywidualny i drużynowy – wyzwolił w nim potrzebę nieustannej interakcji. Czy to z kolegami z drużyny, czy z przeciwnikiem, czy z kibicami. Twierdzi, że „ludzie kupują pod wpływem emocji”, a „każdy z nas sprzedaje: produkt, usługę, sztukę…”. Na bazie tych teorii powstał jego projekt pt. Agent Mikrofonu, który w czasach przedpandemicznych zrzeszał kilkunastu konferansjerów, mówców, prezenterów i animatorów czasu wolnego. Jego praca to przemawianie, a pasja to spotkania z ludźmi. Często je łączy i szkoli z wystąpień publicznych.
Z Wojtkiem Łyszczakiem uczestnicy warsztatów popracują w czerwcu br. nad:
budowaniem strefy komfortu – jak zrobić krok do przodu; sztuką gestykulacji; emisją głosu (czyli pozwól się usłyszeć); jak Cię widzą, tak Cię… kupią; nagraj się, zobacz się, popraw się i zostań królem autoprezentacji; prezentacje i spotkania online – nowy świat, nowe wymagania; „speeddating”, czyli autorski sposób na networking; swoboda wypowiedzi, czyli pogadajmy o czymkolwiek bez „y”.
Franek Ammer
artysta, kurator i organizator. Zanim rozpoczął pracę przy Fotofestiwalu współtworzył wrocławski TIFF Festival, z którym do dzisiaj współpracuje. Dużą część swojej pracy poświęcił przybliżaniu aspektów związanych z książką fotograficzną i popularyzowaniem jej w Polsce. To zainteresowanie zaowocowało wystawami, wykładami oraz współpracą z wybitnymi postaciami ze świata fotografii i sceny wydawniczej photobook’ów. Gdy czas na to pozwala poświęca się pracy artystycznej. Współgospodarz Przestrzeni Roboczej – miejsca eksperymentu artystycznego i spotkań publiczności z artystami z różnych dziedzin sztuki. Jest także współtwórcą nowopowstałego kolektywu wydawniczego i łódzkiej przestrzeni do działań 19 Rzek. Asystent na Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Dokumentu Fotograficznego.
Podczas wykładu oraz warsztatów „Długie życie projektu – czyli jak sprawić, aby projekt fotograficzny dotarł do szerokiego grona odbiorców”, uczestnicy będą mieli okazję i szansę na zmierzenie się z wyzwaniem publikowania własnych projektów i poddania ich opiniowaniu np. podczas konkursów fotograficznych, przeglądach portfolio. Wykłąd odbęzie się 6 maja, warsztaty w lipcu, sierpniu lub wrześniu (termin do potwierdzenia).
„Praca nad projektem fotograficznym nie kończy się w momencie zrealizowania materiału. Wielu artystów natyka się na trudność jaką jest dotarcie do szerokiego międzynarodowego grona odbiorców czy to w formie wystawy czy innej prezentacji. Podczas dwóch spotkań postaramy się wspólnie odpowiedzieć na pytania jaką ścieżką podążyć i jakie podjąć kroki, aby wypromować i upublicznić projekt. W pierwszej części opowiem o festiwalach fotograficznych, przeglądach portfolio, konkursach i otwartych naborach, a także o tym czym się kierować aplikując, jak wybrać te, które mają szansę pomóc w karierze oraz jak przygotować zgłoszenie. W drugiej warsztatowej części przyjrzymy się indywidualnym projektom uczestników szukając sposobów na to jak je najlepiej komunikować i zainteresować osoby, które mogą nam pomóc w ich zaprezentowaniu przed publicznością. Uczestnicy warsztatów będą pracowali nad ustną prezentacją projektu, tekstem, wyborem zdjęć przygotowując go do konkretnego wybranego przez siebie konkursu, przeglądu portfolio lub otwartego naboru. W toku prac odpowiem także na pytania uczestników bazując na swoim doświadczeniu w pracy przy festiwalach fotograficznych, jako kurator wystaw, a także ze współpracy z fotografami i kuratorami.”
dr Mateusz Bieczyński
prawnik, historyk sztuki, kurator wystaw, krytyk artystyczny, wykładowca prawa autorskiego. Prorektor ds. Naukowo-Badawczych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w kadencji 2016-2020. Autor monografii „Od zakazu do wolności. Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki” (2017). Kurator festiwalu Poznań Art Week (2017-2020). Ekspert Komisji Europejskiej w zakresie oceny wniosków z sektora kulturalnego w programie TRANSFORMATIONS. Opublikował ponad 100 artykułów i wywiadów o sztuce oraz o prawie, m.in. w Arteonie, Art & Business, Formacie, Kwartalniku Fotografia, Obieg.pl.
Podczas wykładu dr Bieczyński opowie i przedstawi zagadnienia związane z prawem autorskim w fotografii w codziennym życiu każdego artysty, twórcy, uczestnika konkursów fotograficznych czy osób prezentujących swoją twórczość online w mediach społecznościowych. Zainteresowani uczestnictwem w wykładzie zostaną poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety na dwa tygodnie przed spotkaniem. Podczas prezentacji omówione zostaną ciekawe przykłady sytuacji, które wzbudzają spore emocje, zwłaszcza w pracy grupowej, pracy w oparciu o archiwa fotograficzne czy w przypadku komercyjnego wykorzystania naszych fotografii bez naszej zgody i wiedzy. Wykład odbędzie się w lipcu (termin podamy później).
dr Adam Mazur
krytyk i teoretyk fotografii, historyk sztuki i amerykanista. Od 2013 r. wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (Wydział Fotografii). Laureat nagród im. ks. Szczęsnego-Dettloffa, nagrody im. Jerzego Stajudy oraz odznaczenia Gloria Artis. W latach 2002–2013 kurator warszawskiego CSW Zamek Ujazdowski (m.in. wystaw zbiorowych Nowi Dokumentaliści, Efekt czerwonych oczu, Świat nie przedstawiony i indywidualnych Konrad Pustoła, Nicholas Grospierre, Martha Rosler, Wojciech Wilczyk). Redaktor antologii, katalogów i autor książek m.in. Kocham fotografię (2008, 2009), Historie fotografii w Polsce 1839–2009 (2010), Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000 (2012), Głębia ostrości. Eseje o fotografii polskiej po 1945 roku (2014), Po końcu fotografii (2018). Od 2013 roku pracuje jako kurator niezależny (m.in. wystawy Anety Grzeszykowskiej w PGS Sopot, Artura Żmijewskiego w Muzeum Współczesnym Wrocław, Piotra Uklańskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie, Rafała Milacha w Futurze w Pradze).
Wraz z Łukaszem Gorczycą od 2013 roku systematycznie opracowuje historię polskich i środkowoeuropejskich książek fotograficznych. W 2019 roku kuratorował w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury wraz z Łukaszem Gorczycą i Natalią Żak wystawę Fotoblok. Europa Środkowa w książkach fotograficznych 1918–2018. Redaktor magazynu „fototapeta.art.pl” (1999–2004). Redaktor naczelny magazynu „Obieg” (2004–11), współzałożyciel i redaktor naczelny magazynu „SZUM” (2013–2018). W 2018 r. założył i prowadzi magazyn „BLOK” (blokmagazine.com). Wraz ze studentami i doktorantami UAP redaguje magazyny postmedium.art (2018-) oraz polishphotobookreview.com (2020-).
Adam Mazur, który gościł już podczas Laboratorium Inspiracji FOTSPOT w 2019 r. przedstawi wykład i prezentację „Polska widziana na fotografii”. Temat szczególnie ważny i pełen znaków zapytania w dobie dyskutowania o roli fotografii jako narzędzia zmiany społecznej w opozycji do zmniejszenia roli obrazu fotograficznego jako narzędzia i źródła fake newsów.
Wykład odbędzie się najpewniej w sierpniu lub wrześniu.
„Wykład poświęcony będzie sposobom przedstawiania kraju. Co zostało z fotografii ojczystej? Jak dokumentowana jest transformacja Polski i dlaczego z takim uporem, zawziętością? A co najciekawsze, dlaczego te zdjęcia spotykają się z zainteresowaniem krytyki międzynarodowej jak w wypadku sukcesów Agnieszki Sejud, czy Adama i Dyby Lachów?”
ZAPRASZAMY
#poznanwspiera